Monday, November 6, 2023

digitaalne meeskonnamäng „Big Game“

õpilastega osales õpetaja Meeli Jänes. 9a klassi õpilased Laura Mäekuusk ja Epp Bender tegid väga head tööd   

https://big-game.eu-track.eu/competition.php 


Õpetajate leht kirjutab mängust ja võistlusest nii: 

https://opleht.ee/2023/10/stem-ope-kriiside-lahendamise-kaudu/ 

On aasta 2030 ja planeet seisab silmitsi üha süveneva kliimakatastroofiga. ÜRO on loonud keskkonnakriisidele reageerimise eriüksuse UNAAF. Kuidas päästa Maldiivid uppumisest? Kas globaalset näljahäda saab lahendada keskkonda ohtu seadmata? Nendele küsimustele otsibki eriüksuse meeskond vastuseid. 

Nii algab stsenaariumipõhine õpikogemus digitaalses meeskonnamängus „Big Game“. Mängu loomise nimel on juba pea kolm aastat vaeva näinud rahvusvahelised partnerid Itaaliast, Rumeeniast, Soomest ja Eestist. Nüüd on mäng Tallinna Ülikooli teadlaste juhtimisel valmis ja kõik huvilised nii Eestist kui üle Euroopa saavad end proovile panna, et omandada teadmisi globaalsetest keskkonna- ja kliimaküsimustest. 

Mängus esitatakse õpilastele kriisistsenaariume, millele nad peavad meeskonnas lahendusi otsima. Näiteks sõitis Norra vetes naftatanker vastu jäämäge ja lekkiv õli ohustab 4 km kaugusel asuvat looduskaitseala ja 500 elanikuga kaluriküla. Missioonides antakse õpilastele probleemi täpne asukoht, vajadusel ka ilmastikuolud või muud päästmist raskendavad tegurid, ajaraam: kui kiirelt jõuab esimene päästemeeskond kohale, ning seejärel oodatakse õpilastelt juhiseid, kuidas probleemi lahendama hakata. 

Õpilastele ei anta ette valikuvariante, nende ülesanne on otsida abimaterjale kasutades ise lahendusi ja arutleda nende tulemuslikkuse ja ka potentsiaalsete ohtude üle. Sageli tõttavad õpilased agaralt looduskaitseala päästma, sest missiooni tutvustusse on lisatud pilt seal pesitsevast armsast lunnikolooniast, ent kaluriküla unustatakse ära. Samuti ei pruugi õpilased kohe alguses mõelda, et ka päästjad väsivad, ning kui tanker põrkas vastu jäämäge, siis ilmselt on ilm külm – päästjad vajavad sooja, toitu, puhkust ja lõpuks ka väljavahetamist. 

Mängu loomisel on fookus seatud STEM-õppe põhimõtete rakendamisele, et õpilased peaksid meeskonnana kasutama nii matemaatikat, loodusaineid kui tehnilisi teadmisi. 

STEM-haridus peab olema kõikehaarav ja võimalikult eluline – õpilased peavad ise tajuma, et neil on matemaatikat vaja, sest neil on vaja teada, kui kiirelt nafta levib, nad peavad mõistma probleemi asukohta ja sealset kliimat, et aduda, kuidas see mõjutab päästetöid, ning otsima tehnilisi lahendusi probleemi lahendamiseks. 

Big Game’i arendaja Mikhail Fiadotau (TLÜ) sõnul valib enamikus arvutimängudes tegelane mõõga või püstoli, kuid selles mängus antakse mängijatele probleem ja lahendusi sellele otsivad nad klassiruumis, internetis või raamatukogus. 

Kuuendal novembril algab 11–16-aastastele noortele suunatud rahvusvaheline „Big Game’i“ võistlus, kus õpilased saavad kuni viieliikmelistes meeskondades end proovile panna kolme missiooni lahendades. Iga missiooni lahendamiseks on kümme päeva ja õpilased saavad mängukeskkonda siseneda igal ajal, et koolid saaksid võistlusest osa võtta, olenemata tundide ajast. Võistlusel osalemiseks tuleb registreerida Erasmus+ „Big Game’i“ kodulehel rubriigis „Competition“: https://big-game.eu-track.eu/competition.php.

No comments:

Post a Comment

Termokaamera - tõhus abivahend 7. klassi loodusõpetuse tundides

Kohila Gümnaasiumi 7.a ja 7.d klassi õpilased tegid soojusjuhtivuse ja soojusülekande õppimiseks praktilisi töid termokaameratega. Kõigepeal...